Bærekraft i praksis

Tips og inspirasjon

Her finner dere enkle tips og inspirasjon til hvordan virksomheten dere kan jobbe med bærekraft innenfor de tre kategoriene: miljømessig, økonomisk og sosial bærekraft.

Mange av tipsene er enkle og kanskje allerede en del av deres arbeid. Å være en del av Bærekraftsløftet er et godt første skritt, og selv små endringer kan bidra til store positive effekter.

Tiltakene dere gjør trenger ikke være kompliserte eller kostbare, men kan gi stor verdi for både for bedriften, lokalsamfunnet og miljøet. Sammen kan vi gjøre Østfold til et av verdens mest bærekraftige reisemål.

bl-12
Tips til miljømessig bærekraft:

Fokus på ressursbruk, fornybar energi, lokal mat, og avfallsreduksjon:

  • Bruke ombruk eller vintage-møbler i innredningen
  • Kjøpe utstyr brukt når det er mulig
  • Send fakturaer på e-post i stedet for papir
  • Bruke miljømerkede vaskeritjenester eller vask selv med miljøvennlige produkter
  • Bruke arbeidsklær som er økologiske eller Fairtrade-merket
  • Velge miljøvennlige rengjøringsprodukter
  • Unngå engangsartikler der det er mulig
  • Kjøp råvarer og produkter fra færre leverandører for å redusere transportbelastningen
  • Tilby miljøvennlig papir og penner til konferansedeltakere
  • Bruke blomsterdekorasjoner som er plukket lokalt
  • Tilby strandstøvsugerposer og kart for gjester som vil bidra til strandrydding
  • Bruk elektriske gressklippere
  • Velg elbåter eller reduser hastigheten på båtene når det er mulig
  • Bruk elbiler i virksomheten
  • Tilby elsykler som alternativ til bilbruk
  • Installer solcellepaneler eller bergvarme for oppvarming og ventilasjon
  • Bruk fornybar energi til strømforbruk
  • Installer ladestasjoner for elbiler for å gjøre det enklere for gjester å lade
  • Slå av strømmen i områder som ikke er i bruk
  • Bruk LED-belysning for å redusere strømforbruket
  • Reduser vannforbruket ved å bruke trykknapper i dusjene eller installere vannsparende dusjhoder
  • Kjøp lokalt produserte råvarer
  • Dyrk egne grønnsaker og krydder eller samarbeid med lokale bønder
  • Ha egne bikuber
  • Tilpass menyen etter sesongens råvarer
  • Bruk hele råvaren for å unngå matsvinn
  • Tilpass bufféer, som for eksempel frokost, til antallet gjester for å redusere matsvinn
  • Server alltid minst ett vegetarisk alternativ
  • Marker på menyen hvilke retter som gir lavest CO2-utslipp
  • Server karbonert vann på stedet i stedet for flaskevann
  • Tilby matvarer som blir til overs til halv pris, gjerne gjennom en app
  • Gi gjester informasjon om hvordan de kan redusere sin egen miljøpåvirkning, både under aktiviteter og i hverdagsvalgene deres
  • Oppfordre gjester til å benytte kollektivtransport ved å gi tydelig informasjon om tilgjengelige alternativer
  • Delta i strandryddingsaksjoner og oppfordre gjester til å bidra

Bærekraftseksempler

Miljømessig bærekraft
00-Dailies.00_56_52_04
Når konfetti får nytt liv
Woman,Pouring,Cooking,Oil,From,Bottle,Into,Frying,Pan,On
Ingen dårlig palmeolje
Brown,Hen,Eggs,In,Carton,Box
Egg fra glade høner
Tips til økonomisk bærekraft:

Fokus på økonomistyring, samarbeid og optimalisering av driften:

  • Rette markedsføringen mot nærområdene og kortreiste besøkende
  • Nudging – hjelp kundene til å ta bærekraftige valg ved å tilby alternativer som er enkle å velge
  • Bli enige på destinasjonen om å holde åpent i lavsesongen, og markedsføre dette sammen
  • Hold restauranten åpen hver helg hele året, selv om det ikke er så lønnsomt i visse perioder
  • Bruk samme bookingsystem på destinasjonen slik at åpningstidene synkroniseres
  • Håndter turismetoppene og populære tidspunkter ved å heve prisene
  • Senk prisene utenom høysesong
  • Finn nye målgrupper (f.eks. pensjonister og skiftarbeidere)
  • Tilby ulike pakker for forskjellige sesonger for å spre besøkende jevnt gjennom året
  • Samarbeid med turoperatører for å styre besøkende til riktige tider og steder
  • Jobb aktivt med økonomistyring og ha oversikt over inntekter og kostnader
  • Tillat kun bestilling av mer enn én natt i høysesong
  • Tilby rabatter for de som velger flere netter for å oppmuntre gjester til å bli lenger
  • Bruk et revenue management-system for å optimalisere prissettingen
  • Tydeliggjør hva som kan gjøres på destinasjonen for å få gjestene til å bli lenger
  • Samarbeid med lokale aktivitetsbedrifter (for eksempel guider eller utleiefirmaer) for å generere inntekter for hele destinasjonen
  • Prioriter samarbeid med lokale leverandører for tjenester som vask, reparasjoner og elektrisk arbeid
  • Anbefal gjester å besøke andre virksomheter i nærområdet for å støtte lokal handel
  • Samarbeid med andre i markedsføringen
  • Samarbeid lokalt og del på personalressurser

Bærekraftseksempler

Økonomisk bærekraft
A,Steaming,Cup,Of,Coffee,With,A,Rich,Crema,,Resting
Kaffen du drikker gjør en forskjell
Brown,Hen,Eggs,In,Carton,Box
Egg fra glade høner
Sushi,Chef,Cutting,Salmon,Sashimi
Bare bærekraftig fisk og kjøtt på menyen
Tips til Sosial bærekraft:

Fokus på lokalsamfunn, integrasjon og gode arbeidsforhold:

  • Sponse lokale idrettsforeninger og andre samfunnsinitiativ
  • Arranger arrangementer for lokalbefolkningen som fester, festivaler eller konserter
  • Samarbeid med lokale interessegrupper og tilby dem tilgang til lokaler eller ressurser
  • Konsulter med nærliggende bosteder før større utbyggingsprosjekter
  • Ansett personer som bor i nærområdet og fremme lokalt arbeidsmarked
  • Arranger skoleutflukter
  • Gi lokale innbyggere tilgang til spesialtilbud før de lanseres til en større målgruppe
  • Arranger åpne dager for lokalbefolkningen en gang i året
  • Gi lokalbefolkningen tilgang til fasiliteter som svømmebasseng og lekerom
  • Tilby coworking-områder for lokale gründere og arbeidsfolk
  • Se på lokalbefolkningen som en viktig kundegruppe og tilby tjenester året rundt
  • Tilby arbeidspraksis og rehabiliteringstilbud
  • Tilby integrasjonstiltak som lønnstilskudd for nyankomne
  • Ta godt vare på personalet for å redusere personalomsetningen
  • Vær en attraktiv arbeidsgiver ved å tilby heltidsstillinger, gode ansettelsesvilkår og involvere personalet i beslutningsprosesser
  • Dra nytte av arrangementer som skjer på eller i nærheten av destinasjonen i lavsesong
  • Arranger aktiviteter utenom høysesong som gir reisemuligheter
  • Arranger musikkarrangementer med kjente artister i lavsesong
  • Tilby arrangementer som after work, afternoon tea, smaksprøver på drikke og søndagsmiddager i perioder med lav beleggning

Bærekraftseksempler

Sosial bærekraft
qr_sarpsborg_fasade_01
Et hotell for alle – mangfold er vår styrke
Pkt-11_Oversiktsbilde
Bevarer fortiden – bygger for fremtiden
IMG_1329
Lokalt samfunnsansvar i praksis